Sökning: "teachers professional ethics"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden teachers professional ethics.

  1. 1. Barnets bästa? : Förskollärares yrkesetiska dilemman och tankar om orosanmälan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emelie Fors; Aida Sattarian; [2022]
    Nyckelord :orosanmälan; barn som far illa; dilemma; förskollärare; barnets bästa; förskollärardidaktik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute knowledge about how preschool teachers' various professional ethical dilemmasand thoughts about reporting concerns can be looked at and handled. With the help of previous research and that of preschool teachersown perspectives, this will be made visible. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation och delaktighet för elevers, lärares och specialpedagogers trygghet i lärande

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viktor Helmersson; [2022]
    Nyckelord :communication; goal achievement; school organization; special education; student participation; Sweden; teacher-student relationships; upper secondary school;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to explore how teachers and special educators wished to organize education in a Swedish city´s upper secondary school system in order to reach all admitted students. The purpose was also to identify what pedagogical needs of students and school staff that teachers and special educators enquire for in order to fulfil these goals. LÄS MER

  3. 3. Stopp! Min kropp! : en idéanalys av lärares yrkesetik kring intergenerationell beröring vid undervisning av kontaktimprovisation i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Ariana Lindberg; [2021]
    Nyckelord :dance pedagogy; ethics of touch; no-touch discourse; contact improvisation; proximity; upper secondary school; intergenerational; professional ethics; danspedagogik; etik; beröring; närhet; kontaktimprovisation; beröringsdiskurs; gymnasieskolan; intergenerationell; yrkesetik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to the understanding of intergenerational touch within dance education in upper secondary schools in Sweden, focusing on contact improvisation. In this study, interviews with dance teachers in four upper secondary schools have been used to examine teachers' ideas and choices regarding intergenerational touch in contact improvisation through idea analysis. LÄS MER

  4. 4. "Om du klipper bort våra ansikten syns ju inte våra skratt!" : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap kan påverkas i mötet med det digitala systemet Skolplattformen

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Agné; [2021]
    Nyckelord :Praktisk kunskap; förskola; pedagogisk dokumentation; Skolplattformen; digitala verktyg; barns inflytande; meningsskapande; New Public Management; kvalitet i förskolan;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka hur förskollärares praktiska kunskap kan påverkas i mötet med det digitala systemet Skolplattformen och hur mötet med ett sådant system kan bidra till att omforma mötet mellan förskollärare och barn. Utgångspunkten är en gestaltad situation från när förskolebarn riktade kritik mot fotodokumentation från en aktivitet de deltog i, som skapats i enlighet med Skolplattformens regelverk. LÄS MER

  5. 5. Ingen riktig lärare? : En studie om den dubbla yrkesrollen: Grundlärare mot fritidshem och i ett praktiskt estetiskt ämne

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Martina Bengtsson Nodén; [2020]
    Nyckelord :Basic teacher towards after-school centers; history of after-school centers; teacher in a practical aesthetic subject; grundlärare mot fritidshem; fritidshemmets historia; lärare i ett praktiskt estetiskt ämne;

    Sammanfattning : This thesis is about the twofold role teachers in the after-school centers have if they also teach a practical aesthetic subject in addition to the after-school center. The thesis is based on six different scenarios that I, as a professional, have been involved in in my daily work. LÄS MER