Sökning: "trygghetsarbete"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade ordet trygghetsarbete.
1. Rektorers uppfattningar om trygghet och elevernas psykosociala välbefinnande i grundskolan: En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka rektorers uppfattningar gällande trygghet och elevers psykosociala välbefinnande i grundskolor belägna i utsatta områden runt om i Sverige. En kvalitativ induktiv metod användes baserad på fyra semistrukturerade intervjuer för att besvara studiens frågeställningar. LÄS MER
2. “Ja, rent generellt tycker jag de är jättenervösa” : en studie om elever i årskurs 6 uppfattningar om de nationella proven i matematik samt lärares förberedande undervisning inför proven
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Nationella prov i matematik har funnits i den svenska skolan sedan mitten av 1900-talet (Skolverket, 2016). Tidigare studier har undersökt provens konstruktion och proven i relation till betygsättning, däremot finns endast ett fåtal studier som belyser uppfattningar om de nationella proven i matematik utifrån ett elevperspektiv. LÄS MER
3. Trygghet genom platsaktivering : framtagning och kritisk reflektion av platsaktiverande gestaltningsriktlinjer för trygga utemiljöer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Otrygghet i utemiljöer är ett socialt problem som fått allt större fokus inom landskapsarkitektur vid planering och gestaltning av offentliga rum. Trygghet genom platsaktivering är en metod som går ut på att stödja det sociala livet i redan gestaltade utemiljöer. LÄS MER
4. Främjande trygghetsarbete : Ett utvecklingsinriktat arbete om att stärka elevers sociala lärande i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att genom aktioner förbättra elevers sociala lärande samt bidra till att främja en trygg miljö för eleverna på fritidshemmet. Metodmaterialet kommer testats på två olika skolor för att inspirera pedagogerna i verksamheten till trygghetsarbete. LÄS MER
5. Fritidsgårdars arbete med ungdomars upplevda trygghet – en kvalitativ intervjustudie i en svensk storstad
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FolkhälsovetenskapSammanfattning : Syftet med den här studien var att i en svensk storstad undersöka fritidsgårdars arbete med ungdomars upplevda trygghet i samhället. En induktiv kvalitativ metod med fyra individuella intervjuer användes för att besvara studiens syfte och frågeställningar genom semistrukturerade frågor. LÄS MER