Sökning: "turismbranschen"
Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade ordet turismbranschen.
1. Temaarvsturism - Temaparkernas unika differentieringsstrategi
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Att differentiera sig som företag är viktigt idag för att bestå livskraftig inom den ständigt växande turismbranschen. Fenomenen kulturarv och tematisering används som differentieringsstrategier inom temaparker men begreppen storytelling och nostalgi används också inom temaparker för att skapa konkurrenskraft. LÄS MER
2. Förändring av turismpraktiker efter COVID-19 : en praktikteoretisk studie om resande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Coronapandemin har haft en påverkan på både samhället och olika branscher, framförallt turismbranschen då resemöjligheterna begränsades. När restriktioner infördes, begränsades människors vardagliga aktiviteter, vilket bidrog till en förändring där nya rutiner skapades. LÄS MER
3. Storytelling i kommunikationsfilm : ett outnyttjat verktyg bland svenska destinationsutvecklare?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Storytelling kan ses som ett effektivt marknadsföringsverktyg inom destinationsutveckling. Storytelling, särskilt presenterat i filmformat, har aktualiserats de senaste åren och förekommer som en högt rankad trend och strategi på DestinationsNEXT Future 2021 study, den mest omfattande rapporten i världen inom destinations- och turismbranschen. LÄS MER
4. "Utan dem - inget oss" : Att leda säsongsanställda under turismbranschens mest intensiva veckor
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur ledare inom turismbranschen går tillväga för att möta olika behov hos sin säsongsanställda personal, med intentionen att öka arbetstillfredsställelse och frambringa positiva arbetsprestationer. Meningen med detta är att det ska generera god kundservice med hög kundnöjdhet, vilket är avgörande för företagets mål och fortlevnad. LÄS MER
5. Har eWOM en påverkan på din semester? : En kvalitativ studie om hur negativa recensioner influerar konsumentens köpbeslutsprocess vid bokning av hotellboende online.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I samband med den växande teknologiska utvecklingen har spridningen av internetbaserade recensioner, även kallat electronic-word-of-mouth (eWOM), fått en allt större betydelse för konsumenterna inför ett köpbeslut. Turismbranschen är ett exempel på en bransch där allt fler människor använder online recensioner vid val av hotell online. LÄS MER