Sökning: "upplevelse av VR"
Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden upplevelse av VR.
1. Virtuell lantbruksodling med fokus på interaktivitet och immersivitet.
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : Hemmaodling har på sistone sett ett ökat intresse hos flera svenskar, i takt med stigande inflation som lett till en generell oro över att kunna införskaffa råvaror till hemmet. Detta kandidatarbete utforskar användningen av VR som plattform för att utveckla en interaktiv och engagerande guide till odling hos användare som har en begränsad erfarenhet inom ämnet. LÄS MER
2. Optimizing Realistic 3D Facial Models for VR Avatars through Mesh Simplification
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The use of realistic 3D avatars in Virtual Reality (VR) has gained significant traction in applications such as telecommunication and gaming, offering immersive experiences and face-to-face interactions. However, standalone VR devices often face limitations in computational resources and real-time rendering requirements, necessitating the optimization of 3D models through mesh simplification to enhance performance and ensure a smooth user experience. LÄS MER
3. Den smärtlindrande effekten av att använda Virtual Reality (VR) vid omläggning av sår : En allmän litteraturöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsaSammanfattning : Bakgrund: Ett hudsår definieras som en skada på hudens ursprungliga fysiologi. När ett sår uppstår påbörjas sårläkningsprocessen, denna fas är indelad i fyra olika delar: koagulationsfas, inflammationsfas, nybildningsfas och mognadsfasen. LÄS MER
4. An Evaluative Study on the Impact of Immersion and Presence for Flight Simulators in XR
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Flight simulators are a central training method for pilots and with the advances of human-computer interaction, new cutting-edge technology introduces a new type of simulator using extended reality (XR). XR is an umbrella term for many representative forms of realities, where physical reality (PR) and virtual reality (VR) are the endpoints of this spectrum, and any reality in between can be seen as mixed reality (MR). LÄS MER
5. Användandet av ljusfördelning och ljusintensitet i trånga och stängda utrymmen: Belysningens påverkan på människors upplevelser i hissar
Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskapSammanfattning : Introduktion - Detta examensarbete handlar om belysningens påverkan på människorsrumsupplevelse och trygghet i trånga och stängda utrymmen, med särskilt fokus påhissar. Syftet med studien var att undersöka hur ljusfördelning och ljusintensitetpåverkar människors upplevelse av hissar och hur ljuset kan skapa en mer behaglig ochtrygg miljö för dessa utrymmen. LÄS MER