Styrning av elektriska motorer

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Mikael Edling Huvén; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta examensarbete har syftat till att undersöka utförbarheten om det är möjligt att skapa ett Scania ägt drivsteg där all kraftelektronik och all intelligens som idag ligger i de smarta sälldonen kombineras. Detta drivsteg kommer att monteras separat från elmotorerna. Målet med detta examensarbete är att studera vilka begränsningar som finns i form av kabellängd (mellan motor och drivsteg) och montering av motor (med eller utan hallgivare). En studie om alla de applikationer som sitter på drivlinan gjordes. EGR-ventilen (Exhaust gas recirculation) ansågs mest tillämpad för detta examensarbete och valdes som utgångspunkt. En elektrisk motor och drivsteg utsågs därefter med hjälp av specifikationerna från den valda applikationen. Ett antal sensorlösa metoder undersöktes och med kraven från den valda applikationen så ansågs några av dessa metoder mer lämpliga för EGR-ventilen. Dessa metoder var ‖flux-linkage‖, ‖state observers‖, ‖active probing‖ samt ‖modulated signal injection‖.Motor, drivsteg och kabelmodeller var skapade med Matlab Simulink. Simuleringarna skilde sig ifrån verkligheten pga. bristande kunskap om hur det köpta drivsteget styrde motorn.Mätningar gjordes på det verkliga systemet med olika kabellängder. Resultatet blev att motorstyrningen påverkades minimalt av kabellängder upp till 15 meter. Med kabellängder över 15 meter så uppkom avvikelser i positionsregleringen, dessa avvikelser orsakades med stor sannolikhet av störningar på hallgivarkablarna ifrån fasspänningskablarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)