Högstadieskolors drogförebyggande arbete

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Polisutbildningen

Sammanfattning: Vi valde detta ämnet för att vi anser att det är ett växande problem i dagens samhälle. Statistik från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotika upplysning) visar att på sjuttiotalet var andelen elever som någon gång provat narkotika hög. Denna nivå sjönk under åttiotalet för att sedan öka igen på nittiotalet och är nu under tjugohundratalet åter på samma höga nivå som på sjuttiotalet. Vi tror att högstadieskolorna har en stor möjlighet att påverka ungdomarna att inte använda droger. Vi ville därför ge en bild av hur två olika högstadieskolor i Umeå arbetar förebyggande mot droger. Vilka de samarbetar med och hur undervisningen ser ut. Vi har intervjuat personal på en friskola och vi försökte även att få information från en kommunal skola men de har inte velat samarbeta. Syftet med att ta en av varje var att se på skillnaderna i undervisningen. Vi har hållit en intervju med en polis som samverkar med de flesta skolorna i Umeå. Vi har även sökt information i litteratur som används av skolorna i sin narkotikaundervisning. Genom detta arbete har vi kommit fram till att intresset för narkotikaundervisning är lågt eftersom att det inte finns någon färdig handlingsplan eller målsättning i den skola vi har varit i kontakt med. Vi anser att skolorna är dåligt styrda från högre instanser, det borde finnas mycket tydligare riktlinjer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)