Jag försökte ju bara överleva : En kvalitativ studie om utmaningar som nyexaminerade lärare inom ämnet idrott och hälsa upplever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: I denna studie har vi valt att belysa de utmaningar nyexaminerade lärare inom ämnet idrott och hälsa upplevt under sin första tid som yrkesverksam samt vilka avsaknader de känt i form av stöd eller förberedelser från antingen huvudman eller universitetsutbildningen. Studien påvisar att de främsta utmaningar som respondenterna nämner är kopplade till att hitta sin egen lärarstil, att anpassa undervisningen, att planera, att bedöma, en avsaknad av introduktionsperiod och en ensamhet i yrket. Resultatet påvisar även vad respondenterna upplevt som en avsaknad från universitetsutbildningen där en avsaknad av förberedelser gällande planering tas upp. Studien är en kvalitativ sådan där sex semistrukturerade intervjuer har genomförts med nyexaminerade lärare inom ämnet idrott och hälsa som har arbetat mellan ett och tre år. De främsta utmaningarna som respondenterna har upplevt under sina första tid som yrkesverksam har vi sedermera kategoriserat in under Vonks tre dimensioner: den personliga, den professionella samt den ekologiska. Kategoriseringen har skett för att förtydliga skillnaderna av de olika utmaningarnas natur. Resultatet påvisar även hur respondenterna tenderar att hantera dessa utmaningar i den mån de kan, exempelvis genom att skapa relationer till eleverna men även genom det kollegiala samarbetet. Resultatet och metoden har sedan diskuterats, resultatet i förhållande till tidigare forskning och teoretisk utgångspunkt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)