Outsourcing av Redovisningsfunktionen

Detta är en Magister-uppsats från Ämnesavdelningen för företagsekonomi; Institutionen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med detta examensarbete är att genom en jämförelse mellan det köpande och det säljande företaget belysa vilka faktorer som kan bidra till att outsourcing av redovisningsfunktionen blir framgångsrikt.   Metod: I denna uppsats har vi använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod och ett hermeneutisk synsätt. Detta eftersom vi har gjort några intervjuer och inga data har samlats in som kan göras mätbara. Vår intervjumetod var ostrukturerad då de intervjuade fick chansen att styra hur intervjuerna artade sig och en öppen dialog fördes. En undersökning kan ha olika avsikter, vi använde oss av de beskrivande och förstårliga. Då syftet med examensarbetet gick ut på att belysa vilka faktorer som kan bidra till att outsourcing av redovisningsfunktionen blir framgångsrik.   Resultat & Slutsats: Under uppsatsens gång har vi kommit fram till att vi anser att företag borde outsourca sin redovisningsfunktion, då företag ska göra det de är bäst på. Kunskapen hos de säljande företagen är vad som gör outsourcingen framgångsrik. Med andra ord ska man lägga ner all sin tid och kraft på sin kärnverksamhet. I och med detta blir man ett konkurrenskraftigare företag, vilket leder till att fler marknadsandelar tas på marknaden.   Förslag till fortsatt forskning: Våra rekommendationer för fortsatta studier är att det skulle vara intressant att göra en jämförelse mellan större och mindre företag. Att se vilka för- och nackdelar som då dyker upp. Vilka för- och nackdelar ser de större företagen med att outsourca fullständigt eller partiellt?   Uppsatsens bidrag: Denna uppsats ska ge en större förståelse för företags kärnverksamhet och dess betydelse för företaget. En förståelse ska uppnås för varför företag väljer att outsourca sin redovisningsfunktion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)