Aliens, vimplar och äppelpaj – Hur fyra lärare undervisar ämnesintegrerat med hjälp av storyline-metoden

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Studien syftar till att undersöka hur ämnesintegrering kan gå till med hjälp av storyline-metoden i Sverige ochSkottland. Det kan innebära ett problem att det saknas riktlinjer från Skolverket om ämnesintegrering och lärarekan ha liten erfarenhet om ämnesintegrerande undervisning och metoder. Ämnesintegrering ligger på både lärareoch rektors ansvar att inkludera i undervisningen i svensk skola enligt den svenska läroplanen Lgr11. Storylineär en beprövad metod för att få till stånd ämnesintegrering. Studiens frågeställningar är1. Hur arbetar lärare med ämnesintegrering inom storyline-metoden?2. Vilken ämnesintegrering sker i storyline-metoden?3. Hur kan lärande synliggöras med hjälp av storyline-metoden?Intervju har använts som metod för att besvara frågeställningarna då studien syftat till att ta reda pårespondenternas erfarenheter. Fyra lärare i Sverige och Skottland har intervjuats. Studien har visat attämnesintegrering kan gå till på mer än ett sätt inom storyline-metoden. Vidare forskning skulle kunna undersökastoryline-metoden närmare för att exempelvis ta reda på om och hur den gynnar elevers kunskapsutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)