Behovet av ultimata upplevelsen : En fenomenologisk studie om erfarenheter av att falla in i flow 

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

Sammanfattning: Denna studie har en fenomenologisk utgångspunkt och syftar till att belysa unga vuxnas erfarenheter när det gäller att hamna i flow. Detta analyseras med stöd av behovs- och flowteorin. Ambitionen för arbetet är att tydliggöra skolans möjligheter att använda flow i estetisk verksamhet. Jag har utifrån semistrukturerade intervjuer med tidigare estet/media elever analyserat och tolkat det insamlade materialet och presenterat resultatet i ett abstrakt 3-dimentionellt serietidnings inspirerat konstverk på Konstfacks vårutställning 2022. De övergripande forskningsfrågorna som ställs är följande:Vilka erfarenheter och tankar har tidigare estet/media elever om flow?Hur kan olika behov påverka flowupplevelsen?I studien framkommer det att hur förutsättningarna för flow kan varierar från person till person. Resultaten visar att informanterna såg flow som något positivt och flera längtade till att få uppleva det igen då det kunde bidra med självförtroende, styrka och effektivitet. Det finns indikationer på att lärare och skola kan öka förutsättningarna för flow genom att tillgodose exempelvis behov av trygghet och självkänsla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)