Vad påverkas vi av vid hållbara klädval? : En kvantitativ studie om konsumenters köpintention gentemot hållbart producerade kläder

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: SAMMANFATTNING Datum:                             2023-05-30 Nivå:                                Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution:                       Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik,                                                                  Mälardalens Universitet Författare:                       Clara Hammarbäck & Milotte Ekermann                     Titel:                              Vad påverkas vi av vid hållbara klädval? Handledare:                    Lennart Haglund  Nyckelord:                      Köpintention, hållbarhet, miljöoro, TPB Forskningsfråga/or: Vilket samband finns det mellan konsumenters miljöoro och köpintention av hållbart producerade kläder? Vilka av de medhavda faktorerna har starkast påverkan på konsumenters köpintention? Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad som påverkar konsumenters köpintention gentemot hållbart producerade kläder. Genom att ställa attityd, subjektiv norm, upplevd beteendekontroll, miljöoro och klädmärkning mot varandra presenteras ett resultat som kan hjälpa förstå konsumentens köpintention. Vidare syftar studien till att bidra med kunskap till företag inom klädbranschen för att underlätta övergången till hållbart producerade kläder.  Metod: Studien baseras på en kvantitativ forskningsmetod och primärdata har samlats in via en webbaserad enkätundersökning. 96 respondenter svarade på enkätundersökningen. Vetenskapliga artiklar har använts för att kunna genomföra en operationalisering för att därigenom kunna besvara frågeställningarna genom att testa hypoteserna, men likväl för att utforma enkätfrågorna. Resultatet från enkäten analyserades med hjälp av IBM SPSS-Statistics, där en korrelations- och regressionsanalys genomfördes för att hitta eventuella samband.  Slutsats:Resultatet visar att attityd och miljöoro är de variabler som har störst påverkan på konsumentens köpintention gentemot hållbart producerade kläder, där attityd var den som påverkade mest. Subjektiv norm, upplevd beteendekontroll och grön klädmärkning visade inga signifikanta samband till köpintention. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)