Lärande för förbättring och innovation : Hur ledare i offentlig sektor organiserar för lärande för att åstadkomma ständig förbättring och innovation

Detta är en Magister-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur ledare i offentlig sektor arbetar med att organisera för lärande i en strävan mot en lärande organisation för att åstadkomma ständig förbättring och innovation.Studien genomfördes utifrån en kvalitativ forskningsdesign. Sex ledare i en kommunal socialtjänst intervjuades utifrån en intervjuguide med semistrukturerade frågor. Analys av data genomfördes med stöd av principer för kvalitativ dataanalys.Slutsatser som framkom i studien är att ledarna synes utöva ett ledarskap som främjar lärande som kan omsättas i förbättring och utveckling. Genom att bygga strukturer och systematisera för lärande organiserar de för en miljö som är gynnsam för lärande. I intervjuerna anades ett större fokus på ett mer utvecklingsorienterat lärande. Metoder och arbetssätt som ledarna använder sig av för att organisera lärande är olika former av grupper. Viktiga förutsättningar för lärande är utrymme för lärande, framförallt tid, samt en tämligen stabil arbetsgrupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)