Idrott och Hälsa som brobyggare:En kunskapsöversikt om interkulturellt tankesätt i skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

Sammanfattning: Detta arbete har som syfte att belysa och diskutera lärares undervisning i idrott och hälsa utifrån ett interkulturellt perspektiv. Det handlar om lärares tankesätt om att arbeta inkluderande, och hur ett interkulturellt klassrum kan se ut med utgångspunkt för elever på högstadiet och gymnasiet. Arbetets frågeställning är följande: Hur arbetar idrottslärare för att skapa en inkluderande miljö för elever med olika kulturella bakgrunder? En systematisk informationsinhämtning har resulterat i att 12 primärkällor har använts. Dessa källor har sammanfattats och granskats för att på så sätt kunna ge svar på arbetets frågeställning. I empirin ingår svenska och internationella studier, avhandlingar och vetenskapliga artiklar. Resultatet visar att lärare behöver mer kunskap om hur man ska arbeta för att alla elever ska känna sig inkluderade. Vidare behövs mer utbildning för blivande lärare, men även för all personal som är verksamma i skolan. Bland annat kan lärare införa mer samarbetsövningar, blanda elever från olika kulturer och låta dem utbyta erfarenheter med varandra, lärare bör även få mer kunskap om elevers olikheter och på så sätt acceptera dessa. Detta sker genom att ha öppen kommunikation mellan lärare och elever. Med denna kommunikation känner sig elever sedda och hörda vilket bidrar till ett bättre klassklimat. Slutsatsen är att idrottslärare kan göra mycket för att gynna interkulturalitet och låta ämnet idrott och hälsa vara en brobyggare, genom att skapa gemenskap i undervisningen och visa på samband och lärande för eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)