Internt varumärkesarbete - nyckel till framgång? : En studie om hur mäklarfirman Widerlöv & Co internt arbetar med sitt varumärke

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Anna Persson; Natalie Eklund; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Varumärket och dess betydelse inom tjänsteområdet är något som många forskare studerat. Varumärkesarbetet förekommer idag allt mer bland företag eftersom det råder stor konkurrens på de flesta marknader. Fastighetsmäklare går under tjänstesektorn och de mäklartjänster de erbjuder är likartade, vilket gör att konkurrensen hårdnar. Tjänsteverksamhet handlar om att skapa långsiktiga relationer med såväl medarbetare som kunder, och medarbetarna spelar den viktiga rollen i förmedlandet av varumärket. Allt fler företag börjar förstå värdet av att skapa en stark intern varumärkeskultur. Ett centralt syfte med studien är att se hur mäklarfirman Widerlöv & Co, som är marknadsledande i Uppsala, arbetar internt med sitt varumärke samt att se vilken kultur som råder inom företaget. För att besvara studiens frågeställning har en kvalitativ fallstudie gjorts på företaget med intervjuer med vd:n tillika delägare samt med tre fastighetsmäklare. För att få struktur på den primära datainsamlingen klassificerade vi informationen från intervjuerna under de huvudrubriker som bygger på de Chernatony & Segal-Horns (2003) modell om faktorer som påverkar utvecklingen av framgångsrika tjänstevarumärken. Studiens resultat visar att Widerlöv & Co strategiskt arbetar internt med sitt varumärke och att detta skulle kunna vara en bidragande faktor till företagets framgång. Företaget har en stark företagskultur med starka värderingar som genomsyrar verksamheten och det finns en medvetenhet hos fastighetsmäklarna när det gäller deras roll som varumärkesbärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)