“Nej men nu får vi skärpa till oss, nu måste vi sjunga!” : En kvalitativ studie om hur förskollärare uttrycker vad sång har för mening i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur några förskollärare uttrycker vad sång har för mening i förskolan. Frågeställningarna som har besvarats lyder: I vilka sammanhang används sång i förskolan? Hur beskriver förskollärare deras upplevelser av vad sång har för syfte i förskolan? Studien har genomförts genom en kvalitativ metod, med utgångspunkt i sex semistrukturerade intervjuer med förskollärare. Den teoretiska utgångspunkten är fenomenologi och resultatet har bearbetats utifrån begreppen: mening, erfarenheter och upplevelser. Resultatet visar att sångens mening kommer till uttryck på en variation av sätt eftersom varje människas upplevelser är unika. Ett av dessa sätt att förstå sångens mening beskrivs som en pedagogisk mening som är riktad mot ett lärande. Resultatet visar alltså dels på hur sången används som ett hjälpmedel för lärande och utveckling. En annan beskrivning som lyfts är sången som ett relationellt meningsskapande som bidrar till glädje. Resultatet visar även att förskollärarnas tidigare erfarenheter och upplevelser av sång påverkar sångens mening i förskolan. Slutsatsen landar i att sången har en betydelsefull mening som bör prioriteras. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)