Gymnasieungdomars emotionella bemästringsstrategier i relation till upplevd ångest och självkänsla

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Författare: Sofie Haettman; Sara Kärvås; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Ökade krav i skolan kan leda till större behov för gymnasieungdomar att öka sin förmåga till bemästring. Detta tydliggör behovet av att undersöka gymnasieungdomars emotionella bemästringsstrategier. Studien undersökte gymnasieungdomars emotionella bearbetning och emotionella uttryck i relation till upplevd ångest och självkänsla samt om det förelåg könsskillnader. En enkätundersökning innehållande mätinstrumenten Emotional approach coping scale, Rosenberg self-esteem scale samt delar av Hospital anxiety and depression scale genomfördes vid tre gymnasieskolor med 272 deltagare varav 134 män. Resultatet visade att positiva samband förelåg mellan emotionell bearbetning och upplevd ångest, samt mellan emotionella uttryck och upplevd självkänsla. Kön var den starkaste prediktorn gällande självkänsla och ångest; kvinnor uppvisade en lägre självkänsla och en högre ångest.Studien bidrar med nya kunskaper kring gymnasieungdomars emotionella bemästringsstrategier avseende självkänsla och ångest, vilket kan lyfta fram diskussionen om gymnasieungdomars olika förmåga till bemästringsstrategier.     Keywords: emotional approach coping, self-esteem, anxiety, high school students, gender differences

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)