Förbättring av nedgångslucka på en segelbåt

Detta är en M1-uppsats från KTH/Tillämpad maskinteknik (KTH Södertälje)

Sammanfattning: Linjett Segelbåtar konstruerar och producerar högkvalitativa  segelbåtar på Rosättravarvet. Detta arbete syftar till att presentera en bättre mekanisk lösning till den nedgångslucka som Linjett har idag. Förbättringen består i att sänka produktionskostnaderna, underlätta montering och service men framförallt öka livslängden på mekanismen. Nedgångsluckan är den vertikala ”dörr” som skiljer utsidan från insidan på en segelbåt. I Linjett’s befintliga lösning så skjuts luckan ned i en balja under durken och försvinner undan på ett väldigt smidigt sätt. Tack vare en gasfjäder görs den annars ganska tunga luckan viktlös och kan lämnas halvöppen vilket kan vara väldigt praktiskt, det är en typ av funktion som den nya lösningen måste bibehålla. Arbetet har följt en generisk utvecklingsprocess. Koncept från en idégenerering har ställts mot varandra med hjälp av en pughmatris och en multiomröstning. Det vinnande konceptet har sedan förbättrats i en iterativ process för att uppfylla målen i så hög utsträckning som möjligt. Under vidareutvecklingen har fokus legat på att minimera antal komponenter genom DFA (Design For Assembley). För att motivera lösningen har monteringsscheman ställts upp och kompletterats med en självkostnadskalkyl. Dessa detaljstuderas och utvärderas för att agera beslutsunderlag till Linjett. Den presenterade lösningen använder konstantkraftsfjädrar för att bära upp luckans vikt. Dessa fjädrar ger lång livslängd i dessa utsatta miljöer och har ett förhållandevis lågt inköpspris.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)