Att delta på lika villkor inom barn- och ungdomsishockey : En studie om fenomenet toppning utifrån ett ledarskapsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Författare: Mia Helmersson; Cecilia Staaf; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Toppning inom ishockey är en aktuell och omdiskuterad företeelse vilket föranledde denna studie som handlar om huruvida toppning förekommer inom barn- och ungdomsishockey och hur ledarskapet kan ställas i förhållande till detta. Syftet med studien var att med en pedagogisk belysning av ledarskapet inom barn- och ungdomsishockey beskriva, analysera och diskutera förekomsten av fenomenet toppning utifrån ledarnas perspektiv. Vidare avsågs att i studien besvara frågor om i hur stor utsträckning toppning förekommer och på vilket sätt detta kan relateras till ledarskapsutövningen. Studien baserades på en enkätundersökning där ledare med olika roller såsom lagledare, tränare och materialansvariga inom barn- och ungdomsishockey svarade på olika påståenden om verksamheten inom det egna laget samt upplevelsen av hur andra lag gör. Resultatet visade att 78,2 procent av respondenterna ansåg att toppning aldrig gynnar laget och att 92 procent svarade att de sällan eller aldrig matchar de egna spelarna i laget utifrån motståndet. Samtidigt svarade en övervägande majoritet av respondenterna att toppning är något som förekommer i mer eller mindre utsträckning hos motståndarlagen. Dessa motsägelsefulla svar tyder på att det finns en del utrymme för tolkning kring fenomenet toppning såväl när det gäller sin egen roll som när det gäller hur andra agerar och resultatet i studien indikerar på att det är lättare att döma andra hårdare än sig själv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)