Att döma en bok efter dess omslag : En studie om visuella trender och könsframställningar på romantikböcker

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Bokomslaget är ett viktigt marknadsföringsverktyg för att attrahera konsumenter och är den första kontakten en läsare har med boken. Romantikböcker står för 18 % av försäljningen av fiktion och 82 % av läsarna är kvinnor. Tidigare forskning visar att bokomslag representerar kulturella idéer och konstaterar att det finns en korrelation mellan samhällets sociala struktur och konsumeringen av böcker och att det finns etablerade normer för hur sex och romantik representeras. Studien analyserar bokomslag för att förstå de kulturella idéerna och den kulturella kontexten inom romantik ƒgenren för 2022. Metoden är en kombination av kvalitativ och kvantitativ analys, med ett teoretiskt ramverk av representationsteori, stereotyper, troper och Goffmans könsstereotyper. Resultatet av studien visade bland annat att det förekommer en visuell trend av sexualisering av män som kulturellt består av hegemonisk maskulinitet, att romantikböcker 2022 har ett mörkare tema och att den stereotypiska gestaltningen av människor på romantikböcker är starkt förankrad och att den parallella trenden som återfinns i samhället om inkludering inte påverkar vad som konsumeras på topplistan 2022.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)