Trummornas klangvärld : Trumlärares didaktiska förhållningssätt till trummornas klangvärld vid enskild instrumentalundervisning på gymnasienivå

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Sammanfattning: Den här kvalitativa studien syftar till att bidra med kunskap om trumlärares didaktiska förhållningssätt till trummornas klangvärld vid enskild instrumentalundervisning på gymnasienivå. Studien inkluderar semistrukturerade intervjuer med fyra trumlärare för att ge insikter om deras upplevda erfarenheter av ämnet. Studiens resultat visar på att trumlärare ofta arbetar med trummornas klangvärld i förhållande till främst ensembleundervisning genom att arbeta med klangvärld utifrån en specifik låt eller genre. Resultaten visar också att undervisning om klangvärld enligt trumlärare kan vara utmanande då elevernas kunskapsnivå generellt är så pass låg att andra mer grundläggande färdigheter bakom trummorna, som teknik och dynamisk kontroll, måste adresseras först. Andra utmaningar trumlärare står inför är resurs- och tidsbrist. Studien betonar, i samstämmighet med tidigare forskning, att arbete med trummornas klangvärld är en central del av det konstnärliga skapandet bakom trummorna, att detta arbete bör ske utifrån flera olika perspektiv och fokus om målet är att skapa en så bred kunskapsbas som möjligt samt att workshops kan vara ett både utvecklande och tidseffektivt sätt att arbeta med trummornas klangvärld på.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)