Med trollspöet i verktygslådan

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Författare: Ida Mohlin; [2022-10-14]

Nyckelord: specialpedagogens roll; förskola; specialpedagog; förväntningar;

Sammanfattning: Det finns en hel del forskning kring specialpedagogens roll, dock i första hand med fokus på skolan och inte förskolan. Den här studien är därför inriktad på specialpedagogens roll i just förskolan. Syftet är att undersöka vilka förväntningar förskollärare har på specialpedagogen i utövandet av sin roll och sitt uppdrag i förskolan, samt att ta reda på vilka möjligheter förskollärare uppfattar sig ha att ta del av specialpedagogens kompetens. Teoretiska utgångspunkterna för den här studien bygger på fenomenografi och sociokulturellt perspektiv. Fenomenografin studerar individers upplevelser, uppfattningar och erfarenheter av något, ett fenomen. Sociokulturellt perspektiv bidrar med kunskap om hur individer erfar något utifrån den sociala- och kulturella kontext de befinner sig i. Metodvalet för studien är kvalitativt och består av semistrukturerade intervjuer med nio förskollärare. I resultatet framgår att förskollärarnas förväntningar på specialpedagogen innefattar stöd, handledning, verksamhetsbesök, observationer, bemötande och förhållningssätt, men även en förväntan om att specialpedagogen besitter erfarenheter och kunskaper med en spetskompetens som sträcker sig utöver förskollärarnas egna kunskaper och kompetens. I analysen av studien framgår att förskollärarnas förväntningar på specialpedagogen var många men likartade och att dessa ofta bygger på en avsaknad och ett behov av den specialpedagogiska kompetensen. För att specialpedagogen ska kunna möta rimliga förväntningar på sitt arbete så behöver det specialpedagogiska uppdraget klargöras inom organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)