Studiehandledning på modersmål : En kvalitativ studie om samarbetet mellan ämneslärare och studiehandledare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka samarbetet mellan studiehandledare på modersmål och svenska som andraspråksläraren, läraren i samhällsorienterade ämnen och läraren i naturorienterande ämnen, dels för att se hur samarbetet skiljer sig och dels för att se om de kan få utbyte av varandras samarbetssätt. Denna studie är kvalitativ där tre ämneslärare och tre studiehandledare som arbetar med varandra på samma grundskola inom ett storstadsområde intervjuades med semistrukturerade frågor. Studiens resultat visar att samarbetssätten ser delvis olika ut och samarbetssätten påverkas av faktorer som tidsbrist och ämneslärares syn på studiehandledning. Slutsatsen som kan dras utifrån denna studie är att tidsbrist är den största orsaken till varför samarbetet inte vidareutvecklas mellan ämneslärare och studiehandledare på modersmål. Slutsatsen visar även att det går att få utbyte av varandras samarbetssätt ämnesövergripande och genom exempelvis integrera studiehandledaren i det digitala arbetet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)