Attityder till sötningsmedel i dryck : En enkätstudie bland studenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Frida Haegermarck; Gabriella Sjöström; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Introduktion: Sötningsmedel är ett populär alternativ till socker och ett viktigt verktyg för att minska intaget av tillsatt socker. Tidigare studier av attityd har dock visat en viss skepsis till artificiella sötningsmedel. Syfte: Syftet med studien är att undersöka studenter vid universitet och högskolas konsumtion och attityd till sötningsmedel i dryckerna energidryck, läsk och saft. Metod: En kvantitativ enkätstudie genomfördes. Analysen genomfördes med deskriptiv statistik, chitvåtest och Mann-Whitney U-test. Resultat: Data från 108 deltagare analyserades. Det var en knapp könsskillnad i läskkonsumtion, medan män konsumerar mer energidryck och kvinnor mer saft. De som svarade att de inte konsumerade drycker med sötningsmedel hade en generellt mer negativ attityd till sötningsmedel än de som konsumerade. Sötningsmedel föredrogs både smak och hälsomässigt och konsumtionen av drycker med sötningsmedel var högre än för sockersötade. Slutsats: En positiv attityd till sötningsmedel kunde visas i som inte setts i tidigare studier. Vad detta beror på kan dock vara svårt att dra några slutsatser om, då studier som denna inte tidigare gjorts bland svenska studenter. Framtida studier skulle kunna ha en mer kvalitativ metod där deltagarna får berätta varför de har vissa attityder till sötningsmedel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)