Tech-rekryterares och tech-talangers relation på en överhettad marknad : En kvalitativ studie om lärande-, socialisations- och karriärsprocesser vid rekrytering

Detta är en Master-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Bristen på arbetskraft inom tech-branschen skapar en konkurrens bland tech- rekryterare om tech-talanger. Tech-rekrytering skiljer sig ofta från mer traditionella rekryteringsprodecurer. Istället för ett arbetssätt där den sökande själv skickar in ansökan behöver tech-rekryterare använda uppsökande metoder. Kunskapsintresset i denna uppsats är att studera rekrytering och särskilt relationen mellan rekryterare och talang utifrån ett lärandeperspektiv. Studien kompletterar tidigare studier eftersom den empiriskt studerar både rekryterares och talangers upplevelser av rekryteringsprocesser. Genom att använda ett situerat perspektiv på lärande, samt teorier om socialisering, identitetsdilemman, kommunikativa dilemman och karriärsprocesser, har studien fokuserat på lärande-, socialisation- och karriärsprocesser vid tech-rekrytering. Studien har en kvalitativ ansats och har använt en tvärsnittsdesign, där åtta semistrukturerade intervjuer har genomförts med yrkesverksamma tech-rekryterare och tech-talanger från sju organisationer. Resultatet visar att tech-rekryterarna och tech-talangerna har förflyttat sig i karriären för att få bättre villkor till lärande. I tech-rekryterarnas karriär visade sig deras första arbete inom tech-rekrytering bidragit med grundläggande kunskaper för yrket. Det första arbetet framstår även vara centralt för att stanna kvar inom rekryteringsyrket eftersom det bland annat väckt ett intresse och förståelse hos rekryterarna för teknik och rekrytering. Resultatet visade att tech-talangerna från början i deras karriär haft en kompetensutvecklingsstrategi som varit att arbeta på bolag där de får utföra kvalitativa arbetsuppgifter och med seniora kollegor. Resultatet visade att såväl tech-rekryterarna som tech-talangerna fortsatt sin karriärsresa och upplevt bättre villkor till lärande i takt med sina förflyttningar i karriären. En central del i resultatet visade även att rekryterarna och talangerna upplever olika dilemman kopplade till rekryteringsprocessen och i relationen till varandra, vilka är: kontaktdilemman, snabbhets- och maktdilemman och bedömningsdilemman.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)