Interiör + varumärke = sant? : En studie om interiörens betydelse för varumärket

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för geografi, medier och kommunikation

Sammanfattning: Marknadsföring och kontakt med kunder utformas på ett sätt som ska vara fördelaktigt för företagsryktet. Ryktet skapar sedan en bild av företaget. Den bild är det som blir det förmedlade varumärket och i längden även en viktig framgångsfaktor. Förutom reklam, logotyp och slogans lyfter företag i servicebranschen in inredning och arkitektur som en del av detta varumärkesarbete. Där har lokalen betydelse för att kunderna ska lockas till butiken eller restaurangen, öka köpintentionen samt för att kommunicera företagets värdeord. I servicebranschen ses interiör som en självklar del i den varumärkesbyggande processen. Uppsatsens syfte är att undersöka hur en interiör kan påverka uppfattningen av ett företag och vad detta kan göra för företagets varumärke. Uppsatsen vill även belysa det faktum att allt kommunicerar och signalerar något även om det finns en tanke bakom kommunikationen eller ej. Utifrån syftet har tre frågeställningar formulerats. Den övergripande frågeställningen är: vad kan en interiör göra för ett företags varumärke? Delfrågor som utformats är: hur uppfattas en interiör på ett företag, före respektive efter ett designarbete samt hur ser en inredare på företagsinteriörer? Studien är en fallstudie på Kafferosteriet Löfbergs lokaler som har designats för att stärka varumärket. En enkätundersökning har använts för att undersöka vad interiören återspeglar. Även en intervju har genomförts med designern som står bakom Kafferosteriet Löfbergs lokaler för att få en professionell bild av företagets interiörer. Den sammanfattande slutsatsen är att interiören har betydelse för hur ett företag uppfattas samt att en interiör kommunicerar något även då det inte finns en tanke bakom den. Genom en genomtänkt interiör är det möjligt att framkalla önskvärda intryck samt positiva uppfattningar som i det långa loppet skulle kunna påverka varumärket. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)