Den som alltid måste förtjäna sin plats, har ingen plats : En analys av fem svenska romaner ur ett integreringsperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Författare: Andres Alvarez; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats består av en analys av fem samtida svenska romaner där syftet med studien äratt utifrån klass, etnicitet och kultur undersöka hur samhället skildras med fokus påintegration och multikulturalitet samt litteraturundervisning (didaktisk potential). De romanersom behandlas är: Melody Farshins Mizeria (2018), Lowkey (2020) och 100K (2022) samtNora Khalils Yani (2022) och Malin Persson Giolitos I dina händer (2022). Vad gällersamhällsskildringen i verken porträtteras ett uppdelat samhälle där klass, etnicitet och kulturär bidragande orsaker till marginalisering, vilket oftast drabbar minoritetsgrupper i utsattaområden. En produkt av denna marginalisering är det utbreda ungdomsvåldet, vilket skildrassom ett samhällsproblem och inte enbart ett problem som skapas och upprätthålls i utsattaområden. Slutligen består den didaktiska potentialen i romanerna av de motsättningar somskildras, vilka kan nyttjas i litteraturundervisningen för att diskutera viktigaintegreringsfrågor. Dock belyses vidare forskning för att utveckla denna didaktiska potential iskönlitteraturen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)