Specialpedagogers praktiska arbete i skola och förskola : En kvalitativ analys av uppfattningar om yrkesrollen, förväntade och faktiska arbetsuppgifter

Detta är en Master-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Otydliga uppdragsbeskrivningar för specialpedagoger bidrar till ökad stressnivå och arbetsbelastning, det leder också till minskad motivation och vilja till att stanna inom yrkesrollen. Specialpedagogens uppdrag benämns heller inte i styrdokument, detta har resulterat i att yrkesrollen ofta blandas ihop med speciallärare och innebär att de utför arbetsuppgifter som inte anses ingå i uppdraget eller rollen för en specialpedagog. Syftet med föreliggande studie har varit att få kunskap om hur specialpedagogers roll och arbetsuppgifter i skola och förskola kan se ut, samt vad det får för konsekvenser att specialpedagogens uppdrag är otydligt formulerat i styrdokument. Frågeställningarna handlar om hur specialpedagoger och skolledare beskriver de praktiska arbetsuppgifterna i förskola och skola samt vad specialpedagoger och skolledare menar att det fått för konsekvenser att specialpedagogens uppdrag är otydligt formulerat i styrdokument. För att få svar på syfte och frågeställningar präglas studien av ett kvalitativt angreppsätt med semistrukturerade frågor.  Resultaten i studien visar att specialpedagogernas praktiska arbetsuppgifter i skola och förskola är mångfacetterade. Arbetsuppgifterna som beskrivs utföras handlar bland annat om att genomföra kartläggningar, förebyggande arbeten, utvecklings- samt uppföljningsarbeten samt vara en handledande och vägledande pedagog till övriga i verksamheten som känner behov av specialpedagogisk kompetens. En framtydande konsekvens av att uppdraget är otydligt formulerat i styrdokument innebär att arbetsuppgifterna riskerar att blandas ihop med en speciallärares. Slutligen betraktas skolledaren ha det huvudsakliga ansvarsområdet kring utformning av uppdraget och tidfördelning, enligt resultatet upplever flertalet specialpedagoger hög autonomi eftersom de känner att de styr och formar arbetsdagarna individuellt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)