Att motivera elever till läsning : En litteraturstudie om elevers motivation till läsning i klassrummet och vad läraren kan göra åt saken.

Detta är en M1-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

Författare: Johanna Wirsén; Pia Lövdal; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att utreda vad forskningen säger om läsningens plats i klassrummet. Vi vill se om läsningen, och framförallt tyst läsning, bör få tid i undervisningen och varför. Vi vill även se vad lärarens roll i läsningen är och hur elever motiveras till att läsa. För att uppnå det syftet undersöker vi i uppsatsen vad forskning säger om följande frågeställningar: Vilken typ av läsning bör få plats i klassrummet? Hur motiveras elever till att läsa? Vad har läraren för roll i elevers läsning?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)