Hållbarhetsrapporteringens effekter för flygbranschen : en fallstudie av Swedavias hållbarhetsrapportermellan 2017 och 2019

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Att arbete utefter en hållbar utveckling ställer höga krav på organisationsledningar – de behöver arbeta utefter Brundtland-rapportens definition av hållbar utveckling, samtidigt som de tillfredsställer organisationens intressenters behov. Det har lett till att organisationer sätter tydliga mål, prioriterar hållbarhetsarbetet och tar generellt ett större ansvar över dess påverkan. Ett sätt att kommunicera organisationens hållbarhetsarbete är genom hållbarhetsrapporter. Via hållbarhetsrapporter får organisationer en möjlighet till att kommunicera dess hållbarhetsarbete för omvärlden. En bransch som har fått mycket medial fokus de senaste åren för dess klimatpåverkan är flygbranschen. Denna studie har därför till syfte att belysa hur ett större företag inom flygbranschen hållbarhetsrapporterar med avseende på Triple Bottom Line-ramverkets tre dimensioner, d.v.s. people, planet och profit. Organisationen som studeras är Swedavia som har i uppdrag att driva och utveckla 10 flygplatser i Sverige. För att tydliggöra hur Swedavia kommunicerar dess arbete mot hållbarhet utifrån dess hållbarhetsrapportering, kommer denna studie teoretiska ramverk att förankras i akademiska arbeten om kommunikation och hållbar utveckling. Studien tillämpar en kvalitativ forskningsmetod samt analyseras utifrån en innehålls- och diskursanalys. Tre hållbarhetsrapporter mellan åren 2017 och 2019 granskas och bildar studiens empiri. Studiens resultat visar på att Swedavias hållbarhetsrapportering kan generera positiva effekter för det framtida hållbarhetsarbetet. Positiva effekter så som att vara ledande inom hållbarhet och drivande för hållbara lösningar kan genereras av hållbarhetsrapportering. Studien visar även på att Swedavia arbetar noggrant med de tre hållbarhetsdimensionerna. Bland annat är organisationens kärnvärde att erbjuda en attraktiv och lättillgänglig flygplats, och som organisation vara en förebild inom hållbarhet. Organisationens kärnvärde återspeglas i hållbarhetsrapporterna där man på ett tydligt och pedagogiskt sätt förklarar organisationens hållbarhetsarbetet och dess bidrag till en hållbar bransch.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)