Hinder och incitament för reguljär containertrafik via inlandssjöfart

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med vår studie är att beskriva vilka hinder och incitament det finns som påverkar möjligheterna för att en etablerad containertrafik med inlandssjöfart ska kunna äga rum i Sverige. Vi kommer dessutom att beskriva de åtgärder som krävs för att en förändring ska kunna ske. Metod: Deskriptiv studie med explorativa inslag. Slutsats: Det främsta incitamentet för att bedriva reguljär containertrafik via inlandssjöfart är av ekonomisk karaktär. Ett lägre transportpris är det huvudsakliga incitamentet för att transportköpare ska betrakta inlandssjöfart som ett transportalternativ. Det här innebär även att transportpriset kan ses som det största hindret för reguljär containertrafik på Göta älv. Priset på transport kan förändras genom offentlig sektors påverkan i form av subventioner och minskade avgifter samt kostnader. Incitament som transportköpare ser som stora fördelar är att användning av inlandssjöfart kan ge positiva effekter på flexibilitet, kapacitet samt påverka samhälle och miljö eftersom både utsläpp och trängsel skulle minska. Förutom ett för högt transportpris finns andra hinder i form bristande hamnutrustning, regelverk, hamn -och sjöfartsavgifter, prisskillnader mellan transportmedel samt befintlig parallell infrastruktur inom Göta älvsområdet. De åtgärder som krävs för att öka godstransporter via inlandssjöfart på Göta älv är främst på kort sikt subventionering och regeländringar från offentlig sektor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)