Organiserad rastverksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Raster är en viktig del av elevernas vardag och är något som har funnits i stort sett sedan skolan infördes. Dock är det en del elever som upplever raster som ett jobbigt moment under skoldagen. Raster kan för eleverna vara den bästa stunden på dagen, men för vissa är det den värsta. Det är få skolor som har en uttalad rastverksamhet och det vanliga är att det finns lärare som är ute och rastvaktar. Skolgården är den plats på skolan där många konflikter uppstår och där en otrygghet upplevs bland en del elever. Det beror bland annat på bristen av vuxennärvaro och att eleverna inte har något att göra på rasterna. Organiserad rastverksamhet är ett sätt att arbeta förebyggande med konflikter och den otrygghet som kan upplevas. Studien syftar till att undersöka just detta, vilka möjligheter fritidslärare har för att arbeta med konflikter och trygghet genom en organiserad rastverksamhet. Denna studie bygger på insamlade material från genomförda intervjuer med de som är verksamma inom fritidshemmet. Analysen redovisas i tre teman som blev tydliga vid bearbetning av det insamlade materialet. Den organiserade rastverksamheten handlar om att förebygga konflikter och otrygghet, att skapa olika typer av relationer och att eleverna görs delaktiga i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)