Exponerad, känslig och otrygg miljö : Elevers perspektiv på att byta om och duscha i samband med idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Författare: Hanna Karlsson; Marcus Söder; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Ett relativt stort antal elever deltar inte aktivt under lektionerna i ämnet idrott och hälsa på grund av olika anledningar. Syftet med denna studien var att undersöka varför elever väljer att inte byta om eller duscha i samband med lektionerna. Studien samlade in empiri genom en enkätundersökning som gick ut till elever i årkurs 9 på en skola i södra Sverige. I studien användes teorier om kroppsideal och socialpsykologi för att analysera den insamlade empirin. Resultatet visar bland annat att många av eleverna byter om i samband med ämnet men däremot valde de att inte duscha. Faktorer till varför elever valde att inte duscha var främst att det inte fanns tid, eleverna kände sig obekväma eller att det inte var avgränsat i duschrummet. I analysen gick det att urskilja att flera av eleverna ansåg att dagens normer om kroppsideal påverkar om de byter om och duschar eller inte. Elever som mår bra över sin kropp var mer benägna att duscha och byta om än elever som mådde dåligt över sin kropp. Det går även att urskilja utifrån det socialpsykologiska perspektivet att eleverna jämförde sig med andra i klassen för att bilda sig en uppfattning om sig själva.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)