Psykologiska kontrakt i ett verkstadsföretag: En dragorienterad studie

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Psykologiska kontrakt beskrivs i tillgänglig forskning som informella överenskommelser som individer uppfattar vara ömsesidiga mellan berörda parter. I anställningsförhållandet handlar det om subjektivt upplevda förväntningar mellan arbetsgivare och arbetstagare. Psykologiska kontrakt är betydelsefullt eftersom det är kopplat till organisationsorienterad commitment och indirekt är en avgörande faktor för arbetstagares prestationer och känslor av anknytning till sin organisation. I denna forskningsstudie tillämpas den så kallade dragorienterade mätansatsen. Genom denna undersöks dimensioner av det psykologiska kontraktet, vilka är tänkta att fånga anställningsförhållandets karaktär. Studien bygger på de nio dimensioner som validerats genom bland annat McInnis, Meyer och Feldmans (2008) forskning. Dessa dimensioner undersöktes kvalitativt på ett verkstadsföretag i en svensk arbetskontext. Åtta av dem gick att identifiera på arbetsplatsen. För att fånga fler sidor av det psykologiska kontraktet ges i studien förslag på ytterligare tre dimensioner; Managerial relationship,Company size och Transformation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)