Var finns Vipanandan? - Elevers förståelse av värdegrundsarbete ur ett Bourdieuskt perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Arbetet behandlar värdegrundsarbete på en gymnasieskola i Lund ur ett elevperspektiv men förklarat med stöd av Pierre Bourdieus begrepp. Syftet är att med utgångspunkt från Bourdieus begrepp om kapital, habitus och fält nå fördjupad förståelse av elevernas uppfattning om det värdegrundsarbete som bedrivs vid den gymnasieskola de alla är elever på. Genom kvalitativa intervjuer av såväl enskilda elever som elever i grupp samt en begreppsgenomgång av Bourdieus begrepp om kapital och habitus har avsikten varit att klargöra och skapa förståelse för elevernas uppfattning. Resultatet av intervjuerna visar att elevernas kunskap och uppfattning om värdegrundsarbete är svag liksom deras intresse och engagemang i ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)