Mobiltelefoni - en djungel för konsumenterna : Vilka faktorer påverkar valet av mobiloperatör?

Detta är en Magister-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Sammanfattning Ämnesfördjupande arbete inom marknadsföring, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Civilekonomprogrammet, 4FE03E, VT 2011. Författare: David Broo Handledare: Sarah Philipson Titel: Mobiltelefoni – en djungel för konsumenterna. Vilka faktorer påverkar deras val av mobiloperatör? Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka vilka faktorer som påverkar de svenska konsumenternas val av mobiloperatör. Ett delsyfte är att undersöka vad som påverkar deras lojalitet till sin operatör. Frågeställning: Vilka faktorer påverkar de svenska konsumenternas val av mobiloperatör? Metod: Det teoretiska materialet består av litteratur och vetenskapliga artiklar. Den empiriska delen genomfördes med hjälp av två fokusgrupper med totalt 20 studenter från Linnéuniversitetet i Växjö samt genom diverse hemsidor, branschpress och facktidningar. Slutsats: Trygghet, täckning och pris är viktiga faktorer i konsumenternas val av operatör. Det verkar dock som om operatörerna inte differentierar sig i tillräcklig utsträckning. Etiska värden, frihet och flexibilitet är faktorer som skulle kunna bidra till en tydligare differentiering av operatörernas varumärken. I dagsläget är konsumenterna lojala till sin operatör då de inte anser det vara lönt att byta. De uppfattar istället branschen som "en djungel" och är därför lojala till sin operatör. Nyckelord: Varumärke, konsumenter, lojalitet, mobiloperatör, konsumentbeteende

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)