Hur står det till med tekniken? – en studie om lärares förhållningsätt till teknikämnet

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med denna studie är att undersöka hur tekniklärare i åk 4-6 betraktar och beskriver skolämnetteknik och hur detta påverkar undervisningen. Det är även av intresse att undersöka eventuella sambandmed lärares utbildning och kompetens. Som metod för att samla in empiriskt material valde vi elektroniskenkätundersökning. För att sätta in vår studie i ett sammanhang har vi tagit del av avhandlingar,undersökningar och rapporter med relevans för syftet. Tidigare svensk forskning kring teknikämnet finnsmen är inte så omfattande. Avhandlingar som berör den nuvarande läroplanen, Lgr11, har ännu intepublicerats vilket gör att den forskningsgenomgång som görs i denna uppsats främst utgår från Lpo94.Utöver tidigare forskning görs en genomgång av teknikämnets framväxt i den svenska skolan samttidigare och nuvarande läroplaner.Resultatet bearbetades inledningsvis genom mönsteranalys för att identifiera lärartyper med skilda sätt attbetrakta och beskriva teknikämnet. Analysarbetet resulterade i tre kategorier av lärartyper som frånkategori 1 till kategori 3 visade på en ökande grad av positivt förhållningssätt till teknik och teknikämnetsamt hur de upplever det är att undervisa i teknik. De visar också en högre grad av komplexitet ibeskrivningarna av vad teknik och teknikämnet är. Kategorierna analyserades sedan för att undersöka omdet fanns samband inom kategorierna gällande undervisningens innehåll, utformning och omfattning samtvilken roll lärarnas utbildning spelar. Analysen visade på flera samband, bl.a. gällande hur nöjda dekänner sig med sin undervisning, hur förtrogna och trygga de känner sig med kursplan och betygsättningoch i vilken grad de känner stöd från omgivningen. Samband till utbildningsgrad visade sig på mångasätt. Exempelvis framkommer att utbildning spelar en mycket stor roll för lärarnas förhållningssätt tillteknikämnet samt avspeglar sig i undervisningskvalitén.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)