Räck upp en hand ni som tappat en tand.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Petra Bergström Karlsson; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva pedagogers arbete i förskoleklass med fokus på lek,lärande och socialt samspel på två skolor i två olika stadsdelar. De frågeställningar jag utgår ifrån är: - Hur arbetar pedagoger med lek, lärande och socialt samspel i respektive förskoleklass? - På vilket sätt skiljer sig respektive liknar de båda verksamheterna varandra när det gäller arbete medlek, lärande och socialt samspel i den pedagogiska verksamheten och pedagogernas förhållningssätt? - Vad kan eventuella skillnader och likheter mellan pedagogernas arbete och förhållningssätt i de olikaverksamheterna bero på?Genom fältstudier med observationer och intervjuer har jag studerat två geografiskt och socioekonomiskt skildaförskoleklassers pedagogiska verksamheter. Resultaten av studien visar att i de båda förskoleklasserna anser pedagogernaatt leken är viktig för barnen och deras lärande och att leken är en viktig del av deras verksamhet. Formen för förskoleklassensverksamhet är förutbestämd av de vuxna och leken återfinns dels i de form- och innehållsbestämda aktiviteterna,där lärandet sker på ett lekfullt sätt och dels genom den schemalagda fria leken.Arbetet med barnens sociala samspel sker utifrån samma mål, men sker på delvis olika sätt; på skola A har man valt att lära barnen hurman leker med pinnar och fäktas utan skada varandra. På skola B har man utfärdat ett förbud mot låtsasslåsslekar för att minska risken föratt barnen ska skada sig. De båda förskoleklasserna i studien skiljer sig åt strukturellt, geografiskt ochsocioekonomiskt och kanske den allra viktigaste skillnaden som också sammanför dem, är att verksamheternabestår av unika individer med olika erfarenheter, kunskaper och personligheter. Som pedagog innebär det attman inte kan, och inte heller bör, utforma och leda två pedagogiska verksamheter med olika individer på exaktsamma sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)