Affärsrelationen mellan tillverkare & återförsäljare : Ur tillverkarens perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad

Sammanfattning: Titel: Affärsrelationen mellan tillverkare och återförsäljare: ur tillverkarens perspektiv Ämne: Kandidatuppsats i företagsekonomi inriktning affärsrelationer, 15 hp Författare: Lisa berg & Linnea Petersson Datum: 2021-05-24 Nivå: Kandidatuppsats Handledare: Svante Andersson Examinator: Klaus Solberg Problemformulering: Hur ser förtroendet ut inom affärsrelationen mellan tillverkare ochåterförsäljare inom den konkurrensutsatta möbel och inredningsbranschen, utifrån tillverkaresperspektiv? Syfte: Syftet med denna uppsats är att belysa och få djupare förståelse kring hur förtroendetser ut mellan tillverkare och återförsäljare inom den skandinaviska möbel ochinredningsbranschen. Förtroende är en av alla byggstenar i samtliga relationer men styrkan itillit och förtroende kan variera över tid. När återförsäljare och tillverkare, som även agerarleverantör är beroende av varandra i en affärsrelation samtidigt som de är konkurrenter kantilliten och förtroendet i relationen bli komplext. Det är denna komplexa delen avaffärsrelationen uppsatsen syftar till att undersöka och även det frågeställningen har sin grund i. Metod: Denna studie är baserad på en kvalitativ forskningsmetod och har en deduktiv ansatsdär teorin samlats in från vetenskapliga artiklar. Empirin är baserad på semistruktureradesamtalsintervjuer med tre olika skandinaviska möbelföretag. Dessa har tillsammans skapat enabduktiv forskningsansats. Slutsats: Slutsatsen konkretiseras genom förklaring om hur förtroendet mellan tillverkare ochåterförsäljare ser ut. Det som förklaras är att tilliten och affärsrelationen är bristande. Denrelation som länge varit i beroendesituation gentemot varandra har börjat försvinna och medförsämrad kommunikation kan den komma att upphöra inom snar framtid. Detta medhänvisning till analys som genomgående kopplar samman den insamlade empirin tillsammansmed jämförelse till tidigare forskning. Nyckelord: Affärsrelationer, tillverkare, återförsäljare, tillit 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)