Val av lärobok i matematik. En analys av processen och lärares urvalskriterier.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Studiens övergripande syfte är att skapa en förståelse för de mekanismer som bestämmer vilken lärobok som lärare i årskurs 1-3 använder i matematikundervisningen. Hur själva valprocessen går till och vilka urvalskriterier lärare prioriterar vid val av lärobok har undersökts. Studien tar utgångspunkt i forsknings enighet om att läroboken frekvent används i matematikundervisningen, att valet av lärobok vilar på den enskilda läraren och att olika läroböcker får olika uttryck i undervisningen. En genomgång av åtta läroböcker från olika läroboksserier har genomförts för att användas som utgångspunkt vid utformandet av en enkät. Enkäten har besvarats av 42 i lärare som delger hur och utifrån vilka urvalskriterier de väljer lärobok. Empirin från enkätundersökningen har analyserats utifrån en sambandsanalys. Studien visar att majoriteten lärare väljer lärobok tillsammans med andra lärare på deras respektive skolor och att deras egen syn på lärande och läroböckers utformning styr valet. Riktlinjer eller avkapad ekonomi på skolor konstateras inte vara praktiska förutsättningar som påverkar valet. Att lärobokens speglar innehållet i läroplanen är det urvalskriteriet som prioriteras främst tätt följt av en tydlig progression i läroboken, uppdelning i olika spår utifrån svårighetsgrad och att en välutvecklad lärarhandledning finns tillgänglig i relation till läroboken. I studien undersöks några av de mekanismer som inverkar på val av lärobok till undervisningen. För en bredare bild av forskningsfältet föreslås att fler mekanismer studeras i relation till hur de påverkar elevers lärande där intervjustudier och elevperspektiv inkluderas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)