Högstadieelevers konsumtion av och inställning till vegetarisk mat

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund Vegetarisk mat har både miljö-och hälsomässiga fördelar. Kostmönster formas i tidig ålder och hemmet har visat sig kunna påverka barns inställning till vegetarisk mat, beroende på vilka livsmedel som finns i hemmet samt hur familjen konsumerar och förhåller sig till den. Att skolan erbjuder vegetarisk mat har också visat sig kunnat påverka elevernas inställning till den typen av måltid i positiv riktning. Syfte Studiens syfte var att undersöka högstadieelevers konsumtion av och inställning till vegetarisk mat, samt om det fanns skillnader mellan könen vad gäller konsumtion respektive inställning. Studien syftade även till att undersöka eventuella samband mellan inställningen till vegetarisk mat, konsumtionen av vegetarisk mat i hemmet samt tillgängligheten av vegetarisk mat i skolan. Metod Undersökningen genomfördes via en webbenkät som delades ut till högstadieelever på två utvalda skolor i Västerbotten under våren 2017. De insamlade enkätsvaren (n=104) analyserades med Chi2-test, med signifikansnivån p <0,05. Resultat Tjejer åt vegetarisk mat i större utsträckning, både i hemmet (p=0,010) och i skolan (p=0,039).  Deltagare som åt vegetarisk mat i hemmet var också mer positivt inställda till den typen av mat. I skolan där vegetarisk mat fanns tillgängligt för alla, var eleverna också mer positivt inställda till den. Slutsats Slutsatsen är att både skolan och familjen har möjlighet att påverka unga människors konsumtion och inställning till vegetarisk mat. Det finns dock många andra faktorer som kan påverka barn och ungdomars måltidsval och därför bör fler studier göras inom detta område.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)