Alternativa aktiemarknaden - ett konkurrenskraftigt alternativ eller en språngbräda mot större marknadsplatser?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att utreda vilka faktorer som ligger bakom ett företags beslut att ansluta sig till en mindre finansiell marknadsplats och hur dessa faktorer påverkat valet av marknadsplats. Vi vill även komma till insikt om vad som påverkar besluten om att stanna kvar respektive lämna marknadsplatsen i fråga, för att på så sätt kunna se tendenser till om det finns ett behov av alternativa finansiella marknadsplatser. Vi har använt oss utav teorier som huvudsakligen speglar omständigheter kring noteringar, vilka visar på för- och nackdelar med att genomföra en sådan. Genom våra intervjuer och enkäter har vi undersökt hur vårt studieobjekt Alternativa aktiemarknaden upplevs av sina kunder det vill säga de företag som är eller har varit anslutna till marknadsplatsen. Alternativa finansiella marknadsplatser, såsom Alternativa aktiemarknaden, uppfyller delar av ett företags behov vid planer på en notering. Vi har även funnit att dessa marknadsplatser lämpar sig bäst som språngbrädor och skolor inför framtida eventuella noteringar på större marknadsplatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)