Prokrastinering : En studie ämnad att undersöka sambandet mellan kön och self-efficacy på svenska gymnasieelevers prokrastinering

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Prokrastinering är ett problem inom skolvärlden som förefaller globalt. Tidigare forskning visar att prokrastinering förekommer på alla nivåer av utbildning, där olika studier påvisar olika typer av könsskillnader kring vilket av könen som prokrastinerar mer eller mindre än det andra. Det finns dock inte en så utbredd forskning gjord på svenska skolor i svenska miljöer, inte heller om det förekommer någon könsskillnad. Föreliggande studie ämnar således undersöka om det finns ett samband i prokrastinering beroende av kön och om individen har hög eller låg self-efficacy. Urvalet bestod av flera gymnasieskolor i Kronobergs län och en gymnasieskola i Blekinge län, där deltagarna bestod av myndiga elever i årskurs tre. Deltagarna (N=186) svarade på ett självskattningsformulär som bestod utav 23 frågor, en könsfråga, tolv frågor om prokrastinering och tio om self-efficacy. Resultatet av studien visade att det inte finns någon statistiskt signifikant skillnad mellan de två könen när det kom till prokrastinering, dock visade det att det fanns en signifikant skillnad mellan hög self-efficacy och låg prokrastinering och vice versa. Vilket indikerar att self-efficacy har en påverkan på elevers prokrastinering, som inte kön har.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)