Hålla social distans när det krävs att vara närvarande : En fallstudie om organisationsförändringar inom detaljhandeln när världen drabbas av en pandemi.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

Sammanfattning: Studiens syfte är att skapa djupare förståelse för hur organisationsförändring, som grundats i en kris (pandemin Covid-19), påverkar ledarskap såväl som medarbetare inom detaljhandelsbranschen. En fallstudie med mixad metod med en deduktiv ansats har genomförts för att skapa en djupare förståelse för uppfattningen kring organisationsförändring grundat i pandemin. Studien baseras på en mixad forskningsmetod för att få både djup och bredd på respondenternas svar. Fem kvalitativa intervjuer har genomförts och en enkät skickades till ett urval av organisationens 162 medlemmar. Teorier kopplat till detaljhandel i kris saknas, än mindre forskning finns kring detaljhandeln i pandemi. Studiens teoretiska referensram har fokuserats kringorganisationen, ledarskapet, medarbetaren i organisationsförändringar, kommunikation samt lärdomar och nyskapande, samtliga relaterat till kris. Teorier har insamlats och analyserats från 22 vetenskapligt granskade artiklar. En större organisation idetaljhandelsbranschen har undersökts för att utforska hur de har arbetat medorganisationsförändringar under pandemin Covid-19. Studien presenterar resultat från de semistrukturerade intervjuer som genomförts med ledare och enkäten som skickats ut till organisationens medarbetare och ledare. Enkäten som skickades till organisationens medlemmar besvarades av totalt 50 respondenter varav 36 Medarbetare, sju Ledare med personalansvar, fem Ledare utan personalansvar och två Annat. Enkätens data analyserades med univariat och bivariat statistik samt undersöktes både enskilt och via index. Det har identifierats att kommunikation, rutiner, krisberedskap och uppföljning är viktiga delar som till stor del påverkar hur kriser likt pandemin hanteras inom en organisation. Medarbetare har påverkats under pandemin genom ändrade arbetssätt, ökad arbetsbörda och vissa fått helt nya arbetsområden. Detta har påverkat medarbetarnas syn och inställning till organisationen. Ledarskapet har påverkats under pandemin genom att ledarskapet har fokuserats kring medarbetarnas välmående i större utsträckning jämfört med öka fysisk försäljning. Genom pandemin krävs ett närvarande och empatiskt ledarskap med mer anpassning till medarbetarnas behov. När pandemin är över är medarbetarna en avgörande faktor för att återuppbygga organisationen. Genom att tillvarata de lärdomar som skapats under pandemin skapas utökad social hållbarhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)