ISO-Standarder som institution : En kvalitativ studie i hur standardiserade ledningssystem påverkar organisationers arbete med kvalitet och hållbarhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Kvalitetsledningsstandard ISO 9001 samt miljöledningsstandard ISO 14001 är idag frekvent förekommande i svenska företag. Standarderna har som syfte att ligga till grund för en organisations ledningssystem och innehåller en mängd kravspecifikationer som anses vara optimala för att en verksamhet ska bedriva ett hållbart kvalitetsarbete. Standarderna ges ut av International Organization for Standardization, vilken förkortas som ISO. Förkortningen grundar sig i det grekiska ordet isos som kan översättas till identisk eller lika. Grundidén för ISO-standarder är nämligen att de är standardiserade riktlinjer som går att applicera på alla organisationer med samma resultat.    Genom en kvalitativ flerfallsstudie så ämnar forskningen att undersöka hur organisationer påverkas av ISO-standarders spridning och institutionalisering, samt vad det har för effekt på dess arbete med kvalitet och hållbarhet. Under arbetets gång så har primärdata samlats in genom sex semi-strukturerade intervjuer med kvalitetschefer, miljöchefer och projektansvariga på ISO-certifierade företag samt hos Swedish Standards Institute. Majoriteten av forskningsanalysen behandlar ISO-standarder i kontexten kring institutionalisering, isomorfism och institutionellt tryck, men den undersöker även företags påstådda motiv, och hur de upplever de organisatoriska konsekvenserna av anpassningen till ett ISO-certifierat ledningssystem.   Utfallet av undersökningen visar att de undersökta företagen påstår sig ha tre olika motiv till att göra en anpassning till ISO-standarder och dessa är: Påtryckningar från intressenter och kundernas krav på certifierade ledningssystem, certifieringar som konkurrensfördel i upphandlingar, samt en tilltro till standardens förmåga att effektivisera den egna verksamheten.   Påtryckningarna från intressenter har visat sig ha en central roll i hur företaget bedriver sitt arbete med standarder. De organisatoriska effekterna upplevs av samtliga respondenter som positiva men ger i de flesta fall inte intryck av att vara bra nog för att motivera den mängd tid och resurser som krävs för att erhålla ett certifikat. Istället sätts processen ofta igång genom ett tryck från omgivningen där kunderna genom sina kravställningar har en förmåga att få företagen att initiera sin anpassning. Svenska organisationer drivs således till att anpassa sig till samma typ av standardiserade sätt att bedriva sitt arbete, vilket gör dem mer homogena med sin omgivning och bidrar till att kvalitets- och miljöarbetet allt mer blir professionaliserat.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)