Utvecklande ledarskap : Vad innebär det att vara ett föredöme?

Detta är en Master-uppsats från Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Författare: Melis Sezer; [2015]

Nyckelord: Ledarskap; utvecklande ledarskap; föredöme;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka och skapa en djupare förståelse för vad det innebär att vara ett föredöme i rollen som utvecklande ledare. Studien kommer att fokusera på att skapa en förståelse för hur en utvecklande ledare praktiskt relaterar till att vara ett föredöme. Detta för att förstå varför och hur Utvecklande ledarskap är effektivt och vilka typer av beteenden som träder fram och är effektiva vid Utvecklande ledarskap, kopplat till föredöme. Urvalet bestod av 12 slumpvis selekterade chefer som arbetar på Karolinska Universitetssjukhuset och som har genomfört utbildningen utvecklande ledarskap. Studien är kvalitativ och utgår ifrån en induktiv ansats där semistrukturerade intervjuer har genomförts för att fånga upp chefernas uppfattningar, åsikter och ageranden kopplat till att leda föredömligt. Efter genomförd analys skapades teman av återkommande mönster kopplat till att leda föredömligt. Resultatet indikerar att chefernas föredömliga ledarskap både i förhållningssätt och agerande till stor del stämmer överens med hur modellen utvecklande ledarskap förklarar att en föredömlig ledare ska förhålla sig och agera praktiskt. Studiens resultat ger en bättre förståelse och översikt över hur ledarskapsprocessen hos chefer som utbildats i utvecklande ledarskap ser ut kopplat till att leda föredömligt. Resultatet bidrar med en bättre förståelse för hur chefer som är utvecklande ledare agerar som föredömen i praktiken genom att presentera mönster i agerandet som är återkommande bland cheferna. Dessa mönster representerar goda exempel som ska kunna bidra till en kartläggning av en best practice gällande föredömligt agerande. Dessa mönster är (a) reflekterar och agerar medvetet kring sitt ledarskap; (b) låter värderingar vara styrande; (c) spiller över den egna drivkraften till uppgifter och medarbetare; (d) coachar medarbetare; och (e) engagerar sig för jämlikhet och jämställdhet.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)