Generation Y : En studie om vad som motiverar yngre medarbetare

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: De senaste 30 åren har tekniken gjort allt större framsteg vilket har lett till att människan idag är mer beroende av den. Människor från de äldre generationerna måste lära sig hur den nya tekniken fungerar medan den yngre generationen inte behöver lika lång lärotid för att förstå den i och med att de är uppväxta med den nya tekniken. På grund av att de olika generationerna har olika uppväxter har det resulterat i att de resonerar olika.  För att en organisation ska ha en god framtid är medarbetarna en viktig tillgång. Den yngre generation identifieras som generation Y eller Millenials och är redan en viktig del av arbetsmarknaden. Genom att lära sig hur generation Y resonerar och ta reda på hur de motiveras, samt hur man leder dem kan innebära en fördel som kan ha en positiv påverkan på organisationen.  I denna kvalitativa forskningsansats undersöks hur generation Y fungerar, vad som påverkar dem och hur de resonerar. Studien utgår från två frågeställningar; vad det är som motiverar yngre medarbetare och vilken typ av ledarskap som ska användas för att motivera unga medarbetare. Syftet med studien är att förstå hur yngre medarbetare motiveras och hur de ska ledas inom organisationen.   Studien är en fallstudiedesign där arbetets teoretiska referensram bygger på vetenskapliga artiklar. Teorierna och modellerna redovisar hur yttre samt inre motivation påverkar individens motivation, skillnaden de två motivationsteorierna Selfdetermination Theoryoch Cognitive Evaluation Theory för att senare utgå från studier om hur de olika generationerna resonerar och avslutas med olika ledarskapsmodeller som visar vilka faktorer som en ledare ska ta hänsyn till för att kunna leda generation Y. Vidare består undersökningsmetoden för det empiriska underlaget av semi-strukturerade intervjuer för att få information om vad som motiverar den yngre generationen och vilka ledaregenskaper en ledare ska ha. Respondenterna består av fem chefer från olika generationer och fem medarbetare inom generation Y.  Studiens slutsats visar att individer inom generation Y motiveras främst av inre motivation. Inre motivation innebär att individen deltar i aktiviteten för sin egen skull, för att han eller hon är intresserad av den samt för tillfredställelsen. Den faktor som påverkar individer inom generation Y är främst relationen till chefer och kollegor. Vidare visade det sig att individer inom generation Y har ett större behov av en förstärkt inre motivation samt uppmuntran och uppmärksamhet. Individer inom generation Y ser främst att arbetsuppgifterna är roliga och utmanande då de motiverar individen att arbeta.   För att leda individer inom generation Y finns det inget specifikt ledarskap som fungerar bäst. Studien visar att chefer ska anpassa sin ledarskapsstil för att kunna tillfredsställa de krav som generation Y har på arbetslivet. De ledarskapsfaktorer som är viktigast för en ledare är att kunna kommunicera med sina medarbetare där ledaren ska framföra saker och ting på ett tydligt sätt samt att stödja, vägleda och uppmuntra sina medarbetare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)