Finns den medvetna konsumenten? : en studie om konsumenters köpbeteende gentemot märkta produkter

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: På senaste tiden har betydelsen av företags ansvar för sociala frågor och miljöfrågor, med andra ord arbete med CSR-frågor, ökat drastiskt. Konsumenter är en av intressentgrupperna som sätter press på företag att tillverka produkter på ett ansvarsfullt sätt. Dessa konsumenter ställer krav på företag och utövar makt genom medveten konsumtion. Diverse forskningar visar dock att konsumenters attityder gentemot sådana företag inte alltid resulterar i köp av ”goda” produkter. Studiens syfte är att undersöka om konsumenters attityder och uppfattningar gentemot märkta varor resulterar i köp. Om så inte är fallet vill vi undersöka om det finns andra faktorer som ligger bakom dessas köpbeteende i livsmedelsbutikerna när valet står mellan produkter som representerar företags engagemang i CSR-frågor och övriga ”omärkta” produkter.  Metod: Studien genomfördes med en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning. Undersökningen ägde rum på ICA Maxi i Gävle med besökare som på frivilligt grund begav sig till butiken. Respondenterna fick besvara enkäten efter de handlat. De data vi samlade in bearbetades och presenterades med hjälp av stapeldiagram. Resultaten analyserades sedan löpande. Resultat & slutsats: Vi har kommit fram till att respondenterna har en positiv inställning gentemot KRAV-märkta produkter samt gentemot de företag som står bakom de ”goda” produkterna. Majoriteten av dessa konsumenter har en tendens att handla dessa varor ofta. Förslag till fortsatt forskning: Vi är medvetna om att det kan finnas skillnader mellan hur män och kvinnor köper märkta varor samt att detta kan skilja sig mellan olika åldrar, nationaliteter samt olika samhällsklasser. Det skulle vara intressant att genomföra en liknande studie som även tar hänsyn till de demografiska faktorerna. Ytterligare förslag till fortsatta studier är att utöka undersökningen, det vill säga genomföra undersökningen med ett ökat urval. Med ett större urval skulle det vara möjligt att dra generella slutsatser och eventuellt göra en djupare jämförelse med tidigare forskning. Uppsatsens bidrag: Resultatet av studien visar att det kan ha skett en förändring sedan de senast gjorda undersökningarna, vilket kan ge en anledning till vidare forskning med större urval.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)