Hur upplevs internt samarbete när det sker genom digitala kommunikationsverktyg? : En kvalitativ studie om digitala kommunikationsverktyg och dess möjligheter samt utmaningar inom digitalt samarbete

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Sammanfattning: I dagens föränderliga samhälle och pågående digitalisering utvecklas tekniken ständigt.  Sättet att kommunicera och samarbeta är något som genomgått förändring till följd av teknikens utveckling. Under Covid-19-pandemin övergick många företag till att arbeta på distans och behövde effektiva verktyg för att underlätta det interna samarbetet. Den ökade användningen av digitala kommunikationsverktyg har skapat ett behov av att förstå hur de anställda upplever det interna samarbetet när det sker genom de digitala verktygen och hur företag kan optimera användningen för att uppnå högre produktivitet och effektivitet. Studien har undersökt forskningsområdet för att skapa förståelse  för hur de anställda upplever internt samarbete när det sker genom digitala kommunikationsverktyg och avser bidra med ökad kunskap till befintlig forskning. Med hjälp av semistrukturerade intervjuer har forskningsområdet undersökts och för att analysera resultatet har en tematisk analys använts som metod. Samtliga respondenter som intervjuats har god vana av digitala kommunikationsverktyg och använder det i sitt dagliga arbete samt har flera års erfarenhet av internt samarbete inom organisationen.   Studiens resultat tyder på att digitala kommunikationsverktyg har en inverkan på det interna samarbetet. Flera möjligheter har identifierats, som exempelvis ökad flexibilitet. Samtidigt har även utmaningar framkommit, såsom svårigheten att fullt ut ersätta den fysiska kommunikationen med kollegor. Det finns därför utrymme att fortsätta utveckla sättet hur digitala kommunikationsverktyg används för att optimera det interna samarbetet ytterligare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)