Förskolemiljöns betydelse för barns fysiska aktivitet En kvalitativ studie om möjlighet till fysisk aktivitet inomhus

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med det här arbetet var att undersöka hur förskollärarna tänker och ser på fysisk aktivitet och på inomhusmiljöns betydelse i förskolan. Våra erfarenheter från VFU perioder och när vi jobbat i förskola är att barnen blir hänvisade till att springa, hoppa och klättra utomhus och att tiden inomhus spenderas med lugnare aktiviteter. Då Världshälsoorganisationen (2010) rekommenderar barn att vara fysiskt aktiva 180 minuter om dagen ser vi att tiden inomhus behöver nyttjas till rörelse för att barnen inte ska bli stillasittande för länge. Vi ville söka svar på våra frågeställningar: Vilken betydelse anser förskollärare att fysisk aktivitet har för barns utveckling och lärande? Vad anser förskollärare om inomhusmiljöns betydelse för barns fysiska aktivitet? Planerar förskollärare miljön för att främja fysisk aktivitet i förskolan? Vilka potentiella hinder upplever förskollärare för barns fysiska aktivitet inomhus? Vi valde en kvalitativ metod och fenomenologi som teori. Nio förskollärare på sju olika förskolor intervjuades. Resultatet visade att 8 av 9 förskollärare ser på fysisk aktivitet som något som utvecklar barns grovmotorik, sociala förmågor och att rörelse underlättar för inlärning. Gällande fysisk aktivitet inomhus sa alla förskollärare att barnen ges möjlighet till rörelse varje dag, oftast i form av rörelselekar då det inte finns möjlighet att springa och hoppa inomhus. På flera förskolor finns det ett rum som är sparsamt möblerat och tänkt att användas för rörelse av olika slag. På några förskolor finns det också material i form av exempelvis studsmattor. Gällande hinder som förskollärarna upplever för fysisk aktivitet inomhus är små lokaler något alla nämner. Rädslan för att barnen ska skada sig eller förstöra möbler är också ett hinder som 4 av 9 förskollärare upplever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)