Fritidshemmets lokaler, begränsningar eller möjligheter?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att utifrån fritidshemmets personals perspektiv undersöka hur den fysiska inomhusmiljön påverkar pedagogens möjligheter att bedriva en verksamhet. Genom vår studie hoppas vi bidra med nya och mer fördjupade kunskaper om hur lärare i fritidshemmen talar om lokalens möjligheter och begränsningar. Med stöd av tidigare forskning kan denna studie förhoppningsvis bidra till ytterligare perspektiv om fritidshemmens lokaler och inomhusmiljöns betydelse för fritidshemmets verksamhet. Frågeställningar studien utgår från är: Hur ser den fysiska inomhusmiljön ut på fritidshemmen utifrån pedagogernas beskrivningar? Hur beskriver fritidshemmets personal lokalens begränsningar och möjligheter? Vår teoretiska anknytning utgår från ett socialkonstruktivistiskt perspektiv och teorier om rummets betydelse. För att kunna få svar på vårt syfte och våra frågeställningar i vår studie har vi använt oss av en kvalitativ metod där empirin har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med hjälp av ljudinspelning samt transkribering. Vidare i vår studie tar vi upp urval, etiska överväganden och trovärdighet i kvalitativ forskning. Undersökningen visar att informanterna är medvetna om fritidshemmets lokalens begränsning och möjligheter. Dessutom visar resultaten att lokalerna inte uppfyller Skolverkets krav att vara ändamålsenliga. Informanterna känner sig begränsade i val av aktiviteter på grund av lokalens utformning och lokalens storlek i relation till eleverna. Överlag ser informanterna det som önskvärt att ha egna fritidshemmets lokaler. Trots begränsningar visar studien på fritidspersonalens kreativitet för att kunna genomföra fritidshemmets uppdrag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)